Časopis pro politiku a mezinárodní vztahy

Global Politics

Časopis pro politiku a mezinárodní vztahy

GP Briefing: Nepřímá diskriminace stanovením „mýtného pro cizince“ v Německu – dvojí metr na evropské řidiče?

Koncem března schválil německý parlament návrh týkající se zavedení mýtného pro osobní automobily, jehož výši by si mohla vozidla registrovaná v Německu následně odečíst z daně. Dle některých evropských politiků je však tato předloha diskriminační vůči zahraničním řidičům, kteří spolkové dálnice využívají. Sousední státy daný návrh vnímají v rozporu s evropským právem a zvažují žalobu k Soudnímu dvoru Evropské unie. Nejvýraznějším odpůrcem je především Rakousko, kritika se ozývá i ze strany představitelů České republiky.

Předseda vlády Bohuslav Sobotka se počátkem dubna setkal s německou kancléřkou Angelou Merkelovou a slovenským premiérem Robertem Ficem v Berlíně, a to při trilaterální schůzce k 25. výročí podpisu Smlouvy o dobrém sousedství mezi Československem a Německem, kde svoji kritiku zopakoval: „Pokud se potvrdí, že pro Českou republiku vzniknou negativní diskriminační dopady, vláda zváží připojení k připravované žalobě Rakouska na postup Německa.“ Sobotka také požádal ministerstvo dopravy, aby vypracovalo analýzu, jak by se případná změna dotkla českých řidičů.

Nejhlasitějším odpůrcem je však rakouský ministr dopravy Jörg Leichtfried, jenž věří v úspěch žaloby k Soudnímu dvoru Evropské unie, která je nyní připravena k podání v létě tohoto roku. Není vyloučeno, že se k ní připojí i některé další členské státy. Kromě premiéra Sobotky vyjádřili možnou podporu chystané žalobě i představitelé Belgie, Dánska či Nizozemí.

Na druhé straně sporu stojí nejsilnější propagátor zavedení mýta pro osobní automobily, jímž je německý ministr dopravy Alexander Dobrindt, který je členem bavorské CSU (Křesťansko-sociální unie Bavorska). Obhajobu plánovaného zavedení mýtného staví především na environmentálních faktorech. Německé ministerstvo dopravy návrh připravilo tak, aby řidiči nejekologičtějších aut nejen více ušetřili, ale nejspíše i vydělali. Domácí řidiči by si totiž mohli platbu mýtného odečíst od daně z motorových vozidel a ti, kteří vlastní vozidla splňující nepřísnější emisní normy, by pak výrazně profitovali. Daň se jim totiž sníží i o něco více, než je hodnota mýtného. I přesto, že je podpora ekologického hlediska v současné době významným faktorem pro mnohé země, princip rovnosti podmínek pro všechny řidiče se zdá být silnější.

Nejasnosti mezi údajnou snahou o zvýhodnění ekologických vozidel a obviněními z diskriminace nevyřešila ani odlišná stanoviska Evropského paramentu a Komise. Prvotní kritika schématu sice byla iniciována Evropskou unií, ovšem během komunikace mezi Komisí a německou stranou bylo posléze dosaženo shody, kdy se německý ministr dopravy Dobrindt zavázal předložený koncept přepracovat. Navzdory změnám v právní úpravě německého návrhu ale stále existuje řada sporných otázek. Někteří odborníci mimo jiné poukazují na fakt, že implementace takového systému může být nákladnější než jeho přínos do státní kasy. Koncem roku 2016 však Komise vydala překvapivé stanovisko o dosažení kompromisu s německou vládou.

Poslanci Evropského parlamentu se v březnu v reakci na toto stanovisko jasně postavili proti kompromisním úpravám mýtného. Ve svém usnesení tvrdí, že dané schéma „nezavádí dodatečné zatížení německých řidičů, a zachovává tak nepřímou diskriminaci na základě státní příslušnosti“ a je i po právním přepracování diskriminační. Dle tiskové zprávy z plenárního zasedání Evropského parlamentu také poslanci žádají Komisi o vysvětlení, proč považovala německé úpravy návrhu za dostačující. Požadují také poskytnutí relevantních informací týkajících se její analýzy na zavedení opatření, jež nově navrhly německé orgány, a o souladu těchto opatření s právem Evropské unie.

I přesto, že má návrh mýtného schématu mnoho odpůrců především z řad sousedních států, ale také členů sesterské strany CDU či sociálních demokratů a v dané podobě mu reálně hrozí, že nebude zaveden, přinejmenším obnovuje otázku vytvoření jednotného mýtného systému pro euroobčany. Poukazuje také na pokusy o podporu ekologických vozidel, celá kauza má navíc šanci nepřímo zapůsobit na vylepšení mediálního obrazu Evropské unie, a to ve smyslu zastánce rovnosti a mediátora kompromisu mezi členskými státy.

blog comments powered by Disqus
Autor
Gabriela Braunerová
Rubrika
GP Briefing, Zaměřeno na EU
Témata
, , , , ,
Publikováno
11. 4. 2017